برقراری یک ارتباط خوب با مشتری هنر است و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف، یک علم! نحوه برخورد با مشتری، تأثیر بسیار زیادی روی برند شما دارد. هیچچیز مانند یک مکالمهی دلنشین نمیتواند رضایت مشتریان را در طولانی مدت حفظ کند.
زمانی که شما با ملاحظه و استفاده از روش خاصی اطلاعات را به مشتری منتقل میکنید (یا از آنها فیدبک میگیرید!)، بازدهی بسیار بهتری را در کسبوکار خود مشاهده خواهید کرد. مطمئن باشید این بازدهی به مراتب بهتر از کوپنهای تخفیف و لوگوی جدید وبسایتتان خواهد بود.
با این اوصاف، سوال اصلی اینجاست که برقراری یک ارتباط خوب در زمان صحبت با مشتریان به چه معناست؟ برای آنکه بدانیم چگونه با مشتری صحبت کنیم باید چه استراتژی را در پیش بگیریم؟
اولین اصل در ارائه خدمات به مشتریان این است که با انسانها، مانند یک انسان برخورد کنید. در حقیقت، معنی این اصل، همان جملهی معروفی است که میگوید: “با دیگران همانطور برخورد کن که دوست داری با تو برخورد شود!“. اگر این اصل را در ذهن خود و کارکنان مجموعهتان جا بیاندازید، مطمئن باشید که به نتایج بسیار خوبی دست مییابید.
ما در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه برخورد با مشتری و چگونگی گفتگو با آنها صحبت کنیم. در این نوشتار خواهید آموخت که چگونه میتوان با یک مکالمهی مفید، بهترین نتیجه را در کسبوکار گرفت. همچنین، به شما میگوییم که چگونه باید به سوالات آنها پاسخ داده و مشکلاتشان را برطرف کنید.
نکات این مقاله در ۳ بخش برای شما تنظیم شده است که هر بخش شامل نکات مهمی درباره نحوه صحبت با مشتری هستند. این ۳ بخش عبارتند از:
- حفظ لحن مکالمه در زمان صحبت کردن: یک لحن خاص برای صحبت کردن با مشتریان خود در نظر بگیرید و سعی کنید به کارکنان خود بیاموزید همیشه از این لحن برای تمام مکالمات خود استفاده کنند.
- مدیریت مکالمات سخت و دشوار: گاهی اوقات ممکن است بخواهید خبر بدی را به مشتریان خود انتقال دهید. در این هنگام باید بدانید با چه روشهایی میتوانید مشتریان را خوشحال و راضی نگه دارید.
- خشنود کردن مشتریان: نکات ریز و اضافی که شاید در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسند، اما به شدت در خوشحال کردن مشتریان تاثیر دارند.
این مقاله در ۳ قسمت منتشر خواهد شد تا بتوانید به دقت و متمرکز آن را بررسی کنید.
قسمت اول
حفظ لحن مکالمه در زمان صحبت کردن
یک موسیقی را در نظر بگیرید، اگر خواننده نتواند در طول ضبط آهنگ لحن خود را حفظ کند، نتیجه کار آهنگی بد خواهد شد که هیچ کس به آن گوش نخواهد داد! برای مثال دو عبارت “امری باشه؟” و “کمک دیگری از دست من ساخته است؟” هر دو، یک سوال هستند و معنی یکسانی میدهند، اما لحن بیان متفاوتی دارند. در نتیجه، تأثیر متفاوتی روی مشتری میگذارند.
همانطور که برای تیم فروش خود لحن خاصی را برای برخورد با مشتری تعریف میکنید، بهتر است معیارهایی را هم برای مکالماتشان با اشخاص در نظر بگیرید. این کار باعث میشود کارکنان تیم فروشتان نه تنها به لحن مورد نظرتان دست پیدا کنند، بلکه مشتریان شما نیز تصور نمیکنند که از روی یک متنِ آماده به آنها پاسخ داده میشود.
۱– لحن مکالمه را یک طیف در نظر بگیرید
همان مثال بالا و ۲ عبارت “امری باشه؟” و “کمک دیگری از دست من ساخته است؟” را در نظر بگیرید.
استفاده از عبارت اول، مشتری را به سمت محدودهی قرمز رنگ هدایت میکند (که محدودهای است که نشاندهندۀ بدخلقی طرف گفتگو است). عبارت دوم، مشتری را وارد منطقهی سبز رنگ میکند. استفاده از این نوع عبارات هم دوستانه است و هم حرفهای به نظر میرسد. بنابراین، نحوه برخورد با مشتری را طوری انتخاب کنید که در طیف سبز قرار بگیرد.
برای مثال پیام زیر را در نظر بگیرید:
سلام رامین عزیز،
متاسفیم که سفارش شما با تاخیر ارسال شد. ما بسته سفارشی شما را (با هزینهی خود) برایتان ارسال کردیم و تصور میکنیم که سفارش شما تا ۱ ساعت دیگر به دست شما خواهد رسید. از پیک خود خواستیم که برای تحویل سفارش تاییدیه دریافت کند، پس یادتان باشد که برگه سفارش را برای ما امضا کنید. راستی، تولدت هم مبارک! – با تشکر
۲– با لحن مثبت صحبت کنید
لحن مثبت مکالمه را به سمت جلو پیش میبرد و از سوءتفاهمهای احتمالی جلوگیری میکند. کلماتی مانند نتوانستن، نشدن و باید بار منفی دارند و بهتر است در زمان صحبت با مشتری از آنها استفاده نکنیم.
همیشه به خاطر داشته باشید که بر روی مشکل تمرکز کرده و به راه حل آن فکر کنید؛ به جای آنکه یک عکسالعمل بدون فکر انجام دهید.
مثالهای زیر را در نظر بگیرید:
بد: “نه ما آن چه میخواهید را نداریم.”
معمولی: “متوجه منظور شما شدم و میدانم که این ویژگی مفید است، اما متأسفانه در حال حاضر برنامهای برای استفاده از این ویژگی نداریم.”
خوب: “بسیار ممنون هستیم که وقت خود را در اختیار ما قرار دادهاید و نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتهاید. در حال حاضر، امکان استفاده از این ویژگی وجود ندارد. اکثر ویژگیهایی که ما در آینده به محصولاتمان اضافه میکنیم از ایدههای شما گرفته میشوند. از اینکه ایدهی خود را با مطرح کردهاید سپاسگزاریم.”
مثال دیگری را نظر بگیرید. فرض کنید یکی از محصولات شما تمام شده و ۱ ماه زمان میبرد تا موجودی انبار تکمیل شود. حال میخواهید این اطلاعات را در اختیار مشتری قرار دهید. به پاسخهای زیر دقت کنید:
لحن منفی: من نمیتوانم تا یک ماه آینده این محصول را در اختیار شما قرار دهم. در حال حاضر در انبار موجودی نداریم و شما باید چند هفته صبر کنید، اما میتوانیم سفارش شما را امروز ثبت کنیم.
لحن مثبت: محصولی که شما میخواهید تازه سفارش داده شده و تا یک ماه آینده در انبار موجود خواهد شد. من میتوانم سفارش شما را همین الان ثبت کرده و به محض کامل شدن موجودی انبار، برایتان ارسال کنم.
اگر دقت کنید متوجه میشوید که در لحن مثبت، بر روی راه حل مشکل تمرکز شده است. همچنین، میزان مأیوس شدن مشتریها را نیز کاهش میدهد. مشتریها به مشکلات شما اهمیتی نمیدهند و دوست دارند بدانند که مشکل خودشان چگونه رفع خواهد شد.
استفاده از لحن مثبت در شرایطی که مشتری برای رفع مشکل باید با شما همکاری کند، بهترین راه حل است. لحن مثبت شرایط را برای تعاملات آینده مهیا میکند. همچنین، مشتری احساس میکند که زمانش را هدر نداده است.
۳–همیشه نام مشتریها را ذکر کنید
اگر در سلام و احوالپرسی ابتدایی موجود در زمان برخورد با مشتری، نام او را ذکر نکنید، فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از روانشناسی فروش را از دست خواهید داد. فرصتی که میتواند به سود شما باشد. نویسنده و سخنران معروف دیل کارنگی (Dale Carnegie)، همواره به خوانندگان خود یادآوری میکرد که: نام هر فرد برای خودش، زیباترین، مهمترین و شیرینترین صدای موجود در تمام زبانها است.
از نظر روانشناسی تأیید شده که مشتریان دوست دارند نام خود را از زبان کارشناس فروش بشوند. این کار تأثیر فوقالعاده زیادی روی روحیهی آنها خواهد گذاشت. همچنین، به یاد داشته باشید که نام آنها را صحیح تلفظ کرده یا از همان روش املایی خودشان استفاده کنید. بعضی افراد روی این موضوع حساسیت دارند. بنابراین در به کار بردن نام افراد دقت کنید.
۴– با لحن خودشان صحبت کنید
صحبت کردن مشتریان نشان میدهد که شما در طرف آنها قرار دارید. برای مثال اگر یک مشتری با لحن رسمی صحبت میکند، شما نیز همین کار را انجام دهید. اما اگر آنها خیلی راحت و صمیمی صحبت میکنند، شما نیز با لحنی صمیمی با آنها صحبت کنید.
همچنین، اگر عصبانی هستند، با آنها کاملاً جدی صحبت کنید (اما عصبانی نشوید!) و اگر هیجان دارند، شما هم با انرژی با آنها صحبت کنید. استفاده از لحن مشابه ارتباط عمیقتری میان شما و مشتری برقرار میکند.
در برخورد با مشتری، طیف لحنی که در بالا به آن اشاره کردیم را به یاد داشته باشید. نقطهای که مشتری خوشحال میشود جایی است که شما با مشتری با لحن خودش صحبت میکنید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که این لحن نباید حالت تمسخر به خود بگیرد!
۵– در شوخی کردن احتیاط کنید
ابتدا از میزان رضایت مشتریها مطمئن شوید، سپس با آنها شوخی کنید. مخصوصاً اگر پاسخ خود را به صورت پیام متنی ارسال میکنید، باید دقت بیشتری به خرج دهید زیرا لحن شوخی، از طریق متن منتقل نمیشود. درست است که استفاده از ایموجیها و Gifها میتواند در توضیح شوخی شما کاربرد داشته باشند، اما با این حال هیچ فونت مشخصی برای جوک و شوخی وجود ندارد. بنابراین، بهتر است که تمام کلمات خود را با دقت انتخاب کنید.
اگر مشتریان، شوخی را آغاز کردند، شما هم با لحنی مودبانه و با یک شوخی به آنها پاسخ دهید. مطمئن باشید که این کار در ذهن مشتری به عنوان یک نکته مثبت ثبت خواهد شد.
۶– دستورالعملها را به ترتیب زمانی مشخص کنید
سعی کنید به همهی پرسشهای مشتریان خود پاسخ دهید. هر چقدر این کار را دقیقتر انجام دهید، رتبهی بهتری برای خدمات خود از مشتریها دریافت خواهید کرد. هر زمان احتیاج بود که کاربر یکسری کارها را به ترتیب انجام دهد، این موارد را بهصورت لیستهای ترتیبی به او اعلام کنید.
به عنوان مثال زمانی که کاربر از شما میپرسد مراحل دربافت وام چیست؟ با حوصله و دسته بندی شده اقدام هایی که مشتری باید انجام دهد را به او بگویید.
۷– پیشنهاد کمک بیشتر بدهید
هیچ موقع در پایان صحبت با مشتری، او را تنها نگذارید. بلکه از آنها بخواهید هر سوالی که دارند را با شما در میان بگذارند. برای مثال در پایان مکالمه به مشتری بگویید: اگر مشکل دیگری هم وجود دارد به من بگویید تا با کمال میل آن را برطرف کنم.
این جمله به مشتری نشان میدهد که شما مشتاق کمک کردن هستید و هر سوالی که داشته باشند را میتوانند از شما بپرسند. همیشه به یاد داشته باشید که همۀ مشتریها در یک سطح از آگاهی نیستند. بنابراین، طوری با مشتری برخورد نکنید که احساس احمق بودن کند.
۸– واضح صحبت کنید
اگر پشتیبانی تلفنی دارید، عجله نکنید و کلمات را واضح و شمرده بیان کنید. اگر با مشتریهای خود از طریق متن در ارتباط هستید، بهتر است که جملات ساده و کوتاه به کار ببرید. از به کار بردن عباراتی مانند باید، حتماً، در حقیقت یا اصطلاحات تخصصی پرهیز کنید. دستورالعملهای ساده نویسی را مطالعه کنید و متن خود را از روی آنها بنویسید.
۹– از کلیشهها اجتناب کنید
دو جمله زیر را بخوانید و ببینید کدام یک مناسبتر است:
من شما را به بخش دیگری ارجاع میدهم. تماس شما بسیار برای ما اهمیت دارد.
یا این جمله:
سلام. من میخواهم تو را به رامین معرفی کنم. او متخصص پشتیبانی از مشتریان است و بهتر میتواند شما را راهنمایی کند.
مطمئناً جملهی دوم مناسبتر از جملهی اول است. در جملهی اول از کلمات کلیشهای استفاده شده و مشتری احساس خوبی از شنیدن آنها پیدا نمیکند. اما جملهی دوم، به طور کامل به مشتری توضیح داده که چرا باید با فرد دیگری در مورد این موضوع صحبت کند و در نتیجه، تأثیر بهتری روی او خواهد گذاشت.
۱۰– با مشتریان مانند مردم برخورد کنید
مشتریها دوست دارند که با احترام با آنها برخورد شود. آنها هر موقع احساس کنند که یک مشتری معمولی هستند، سراغ برند دیگری میروند.
نحوۀ تعامل با مشتری خیلی خیلی مهم است و هر کسب و کاری که داشته باشید، اول از همه باید با اصول بازاریابی آن آشنا شوید تا رشد کنید. در این راهی که روبرویتان است، نباید تنها روی فروش تمرکز کنید، چون که نگهداری مشتری هم به همان انداره مهم است.
۱۱– به پایان مکالمات دقت کنید
همیشه سعی کنید طوری نیازهای مشتری را برطرف کنید که در پایان مکالمه، جملهی “خب، خیلی ممنونم. من دیگر مشکلی ندارم” را از زبانش بشنوید. برای مثال میتوانید مکالمه خود با مشتری را به شکل زیر به پایان ببرید:
بسیار عالی. خیلی خوشحالم که توانستم مشکل شما را برطرف کنم. اگر مشکل دیگری وجود دارد خوشحال میشوم که به شما کمک کنم.
شاید باورتان نشود، اما بسیاری از مشتریان تا قبل از اینکه در مورد مشکلات دیگر از آنها سوال نشود، پرسش خود را مطرح نمیکنند. عبارت “خوشحالم میشوم به شما کمک کنم” باعث میشود مشتری احساس بدی بابت سوالهای خود نداشته باشند.
در یادداشت های دیگر درباره دو مورد دیگر زیر نیز برای شما صحبت خواهیم کرد:
- مدیریت مکالمات سخت و دشوار
- خشنود کردن مشتریان
منبع: نوین
مطالب بسیار عالی بود ودراین مطالب’همگام شدن با مشتری بیشترین کار رو درفروش انجام میده واینکه شناخت مشتری دقت زیادی داشته باشیم براساس’شناخت مشتری که جلو برویم دربرخورد بل مشتری وهمچنین فروش مشکل ساز نمیشه برامون واینکه درهرصورت اگه بخواهیم فروش خوبی داشته باشیم درهر صورت حق با مشتری هست بنا به قانون واموزش’ها باید با مشتری هم گام وهم قدم باشیم ومقابل مشتری نباشیم هیچ موقع درگنار مشتری وگام به گام با مشتری جلو بریم وهمیشه حس خوب رو به مشتری انتقال بدیم تا بتونیم یک فروش’عالی رو داشته باشیم
اگر بخواهیم فروش’موفقی داشته باشیم درمکالمه خود دقت زیادی داشته باشیم وازلحن منفی کاملا دوری کنیم وتا جایی که می توانیم ازلحن مثبت استفاده کنیم واحترام به مشتری رو خیلی مد نظر داشته باشیم وددهر صورت ودر هرشرایط احترام مشتری رو نگه داریم ودرموقع عصبانیت مشتری بتوانیم خود رو کنترل کرده ورفتار مناسب خود راداشته باشیم به مشتری کمک کنیم تا هم خرید خوب وهم خاطره خوب ازخرید خودش’داشته باشه ورضایت مشتری روجلب کرده تا بتوانیم یک فروش قوی وقدرتمندی رو داشته باشیم
مطالب بسیارعالی بود.برای یک فروش خوب وارتباط ماثر ظاهری اراسته و لحنی مثبت داشته باشیم.گوش دادن ب مشتری و با سوال پرسیدن درست نیازسنجی کنیم تابتوانیم کالایی ک نیازه مشتری به ایشان معرفی کنیم.